Top 5 – Girl Power!

Dzień kobiet to dobry moment, by kolejny raz przypomnieć o tym, że kobiety mają moc, potrafią działać i nie boją się przełamywać stereotypów. Poniżej prezentujemy TOP 5 PIOSENEK, które łączy GIRL POWER!

Żródło: wikicommons

Żródło: wikicommons

A tu mały przykład tego, co nam narzuca obecna kultura/popkultura/media: KLIK!

1. Beyoncé / Run the World (Girls) 

Beyoncé powoli wyrasta na gwiazdę, która oprócz tego, że jest postrzegana przez pryzmat swojego ciała i talentu, to okazuje się, że także „głosu”, tego politycznego, społecznego. Jej ostatnia płyta „Lemonade”, na której nie brakuje feministycznych nawiązań, jest tego doskonałym potwierdzeniem. Jednak z okazji święta kobiet, przypomnijmy sobie piosenkę, która od dawna jest hymnem większości młodych dziewczyn. No bo w końcu kto rządzi tym światem?!

Zobaczcie, jak to wygląda na żywo: KLIK!

MR

2. Monika Brodka / Granda 

Czy żeby osiągnąć sukces na polskim rynku muzycznym trzeba być długonogą i długowłosą? Nic bardziej mylnego – Monika Brodka wymyka się wszelkim schematom. Nie obchodzi jej to, jak definiowana jest kobiecość; ma swój pomysł na siebie i konsekwentnie go realizuje. Jednocześnie nie brak w jej repertuarze tekstów, z którymi wiele kobiet może się utożsamić.

MR

3. Spice Girls / Wannabe 

Flashback z dzieciństwa, czyli kim ze Spice Girls byłaś w czasie szkolnych Mini Playback Shows? Jeden z najbardziej popularnych utworów brytyjskiego girlsbandu to ich debiutancki singiel, „Wannabe. Łączy w sobie to, co charakterystyczne dla Spicetek – energię i specyficzną, marketingowo obrobioną, zadziorność. Choć miała trwać wiecznie przyjaźń Scary Spice, Sporty Spice, Baby Spice, Ginger Spice i Posh Spice nie przetrwała próby czasu. Niemniej „Wannabe” pozostaje jednym z topowych dziewczęcych hitów.

HK

4. Cyndie Lauper / Girls Just Wanna Have Fun 

Piosenka autorstwa Roberta Hazarda, pierwotnie napisana z męskiego punktu widzenia, zyskała popularność w wykonaniu Cyndi Lauper. Wokalistka zmieniła tekst i nagrała wersję, która dziś uchodzi za rodzaj feministycznego hymnu. I choć to nieprawda, że Girls just wanna have fun (bo zwykle chcą dużo dużo więcej), to energia Cyndi jest nie do podrobienia.

HK

5. Christina Aguilera – Can’t Hold Us Down 

Aguilera ma w swoim ciele sporo energii i wydaje z siebie potężny i czysty głos, często w słusznej sprawie. W utworze „Beautiful” (oraz w teledysku do niego) łagodnie i ze smutkiem opowiadała o ludziach samotnych i odrzuconych, nieakceptowanych przez społeczeństwo. Kilka miesięcy potem, przechodząc do fazy negacji, zbuntowała się i wydała kolejny singiel, nawołujący kobiety do głośnego sprzeciwu wobec tych, którzy chcą pozbawić je swobody – w mowie, zachowaniach, gestach. Aguilera wraz z Lil Kim zapewniała, że my, kobiety, nie damy się zdeptać ani ograniczać.

P.S. Zobaczcie, co w kulturze wizualnej jest uznane za tabu: w teledysku nie ma problemu, kiedy mężczyźni chwytają kobiety za tyłek albo samych siebie za krocze, ale gesty czy ruchy nasuwające skojarzenia z seksem wykonywane przez kobiety zostają w klipie ocenzurowane. Ot, taki paradoks.

PM


marta-rosol-male

Marta Rosół – rocznik ’91. Z zamiłowania i z wykształcenia kulturoznawczyni. Cyniczna i (nie)poważna realistka, ciągle szukająca i pytająca. Czasem przeleje swoje myśli na papier lub ekran komputera, ale bardziej zajmuje się rozgryzaniem Facebooka i jego zakamarków. Zawodowo związana z Regionalnym Instytutem Kultury w Katowicach.

patrycja-mucha-male

Patrycja Mucha – REDAKTORKA NACZELNA
Rocznik ’91. Doktorantka w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego. Filmoznawczyni tworząca niekończące się listy dzieł koniecznych do zobaczenia. Nie w głowie jej minimalizm – zawsze chce więcej, choć czasem tęskni za błogim nicnierobieniem. Na co dzień współtworzy magazyn „Reflektor. Rozświetlamy kulturę” oraz koordynuje Klubem Filmowym Ambasada. Czynnie angażuje się w organizację życia filmowego na Górnym Śląsku. Publikuje lub publikowała w „ArtPapierze”, „Głosie dwubrzeża” oraz na łamach gazety festiwalowej „Re:produkcje” na Międzynarodowym Festiwalu Producentów Filmowych Regiofun w Katowicach.
Hanna Kostrzewska 2 małe
Hanna Kostrzewska – rocznik ‘86. Studiowała kulturoznawstwo i socjologię. Zawodowo związana z sektorem kultury, mentalnie z Katowicami i Śląskiem. Lubi oglądać seriale i opowiadać historie.