Zdradzić pałkę – czyli wyemancypować się od męskiej, społecznej, politycznej i gospodarczej hegemonii
Zdrada Pałki to wrocławska muzyczna koalicja pewnej kobiety z ponad połową społeczeństwa płci żeńskiej. Na czym polega więc niepisany i nieoficjalny alians?
Każda metoda propagowania zasadniczych praw obywatelskich jest prawidłowa. Przedstawicielka jednoosobowej inicjatywy artystycznej postanowiła nie zrzekać się aktywności politycznej na rzecz formułowania aktów prawnych poprzez treści zawarte w tekstach utworów. Zdrada Pałki obnaża i wyszydza androny, cyklicznie wygłaszane i pielęgnowane przez działaczy politycznych, potęgując zarazem nastroje racjonalnego buntu przeciwko wielopłaszczyznowym ograniczeniom, na przykład ze względu na płeć. W piosence „O take polske” autorka tekstu przekonuje, że prawo do aborcji powinno przysługiwać każdej kobiecie, niezależnie od kraju, w którym przebywa, jej statusu społecznego oraz kondycji finansowej, nawołując tym samym do walki o prawdziwie demokratyczne rządy. Nie tylko słowa utworu odnoszą się do sytuacji prawnej polskich kobiet, ale także tytuł piosenki nawiązuje do słynnego cytatu Lecha Wałęsy: „Nie o take Polskę walczyłem”, oponującego wobec ówczesnej władzy komunistycznej.
Poza podnoszeniem kwestii obywatelskich Zdrada Pałki jest również znana z feministycznego stanowiska i udowadnia, że aspekty wizualne nie należą do kryteriów osądów na temat piękna. Utwór „Body hair” to dobitny manifest wobec rygoru skrupulatnej i regularnej depilacji kobiecego ciała. Zdrada Pałki prezentuje również antyklerykalne nastroje, szczególnie zauważalne w piosence „Ament”. Oprócz wywodzącej się z epoki oświecenia funkcji „uczyć bawiąc” projekt skupia się także na dzieleniu się z widzami fascynacjami płcią tą samą („Rozkosz ekranu” – utwór poświęcony dziennikarce, Anicie Werner oraz podróżniczce, Martynie Wojciechowskiej), podkreślając, że polskie społeczeństwo tworzą również osoby LGBT+. Zdrada Pałki propaguje także dietę roślinną, śpiewając o „wegańskiej cipkowej drużynie” w utworze „Kaszanka (vegan pussy squad)”.
Warto również dodać, że image zespołu kreują nie tylko odważne teksty, ale także nieodłączny i wszędobylski kamp, objawiający się w zbyt przylegających gorsetach, legginsach, perukach, a nawet domalowanych wąsach (odniesienie do transwestytyzmu, równości płciowej oraz androgyniczności coraz większej ilości kobiet). Kamp swoją zasadność potwierdza, przyczyniając się do zwrócenia uwagi na istotne kwestie społeczne.
Niepotrzebnie doszukiwać się w twórczości Zdrady Pałki wartości artystycznej, bo ambicją jednoosobowego zespołu muzycznego nie jest zaimponowanie słuchaczom niezwykle wykształconym warsztatem wokalnym. W tym przypadku liczy się wyłącznie efekt, który może przynieść muzyczne artykułowanie pewnych polityczno-społecznych postulatów.
tekst: Pola Broda
korekta: Paulina Goncerz