#TEST EXPOSURE #WROcław #SOON

Jak narodziła się społeczna nowoczesność? Jakie ograniczenia stawia jej polityka i technologia? Co daje inspiracja rzeźbami Michała Anioła robotom i ich sztuce? Jaką choreografię są w stanie one odgrywać, tworząc portrety ludzi w czasie rzeczywistym? Czy istnieją sieci komunikacyjne odmienne od internetowej, działające w oparciu o środowisko naturalne?

 

11211566_888815854511540_1844192904_oOdpowiedzi na te pytania, postawione przez twórców wykorzystujących nowe media technologiczne i elektroniczne pojawią się już 13-17 maja na wrocławskim Biennale Sztuki Mediów, objętych w tej edycji tytułem TEST EXPOSURE. Jest to biennale o tradycji sięgającej 1989 roku, kiedy to w grudniu powstał Festiwal Wizualnych Realizacji Okołomuzycznych WRO. W oficjalnym obiegu sztuka elektroniczna była niemal nieobecna, a komputery i wideo kojarzono głównie z komercją lub sci-fi, nie z aktualnymi narzędziami twórczymi [1]. WRO nigdy nie ograniczało się do przestrzeni wystawienniczych takich jak tradycyjne galerie czy muzea, i już wtedy organizowało pokazy generatora do projekcji efektów świetlnych Bułata Galejewa (ucznia LwaTermena) zaraz obok dzieł artystów z Australii, Japonii czy Ameryki. Pierwszy polski festiwal pokazujący nowe media zaczął zbierać nagrody, które dzięki nowym pomysłom Violetty Kutlubasis-Krajewskiej i Piotra Krajewskiego, zaczęły regularnie wpadać do biennalowego CV. Następne wydarzenia obejmowały przestrzenie muzeów i filharmonii, wchodziły do przekaźników telewizyjnych z warsztatami, pokazywały grafikę i animację komputerową, projekty robotyczne, dzieła videoartu (przygotowywane m.in. przez Józefa Robakowskiego), a także performance w przestrzeniach miejskich czy w galeriach handlowych.

Wrocław regularnie przemienia się więc w polską stolicę sztuki elektronicznej, przyciągając m.in. Billa Violę, Lynn Hershman czy Stelarca. Co zaprezentuje Biennale 13 maja?

#2015 #symbioza #bioart #bonsai

 W tym roku TEST EXPOSURE skupia się na testowaniu najnowszych artystycznych propozycji ponad 250 artystów z całego świata, przy okazji sprawdzając również jak zachowuje się sztuka mediów w ogromnych przestrzeniach nowego budynku wrocławskiej biblioteki uniwersyteckiej. 10 miejsc, 250 artystów, 2 konferencje, koncerty muzyki elektronicznej (m.in Kaspera T. Toeplitza, czy Zeniala): to skrót programu artystycznego, w którym nie brak również najnowszych tendencji sztuki biologiczno-technologicznej. Centrum Sztuki WRO zamienia się bowiem w miejsce wystawy Cultivating Nature, ukazując postludzki projekt tworzenia kultury w związku z koloniami mrówek, z których jedna jest najstarszą kulturą agrarną na ziemi (projekt Elvina Flamingo, Symbiotyczność tworzenia). Przemiana dotychczasowego statusu roślin dotyczyć będzie również instalacji Macieja Markowskiego Kwartet na pomidory, gdzie stan warzyw będzie przełożony na muzyczne partytury. Inne projekty pokażą również hakowanie i destrukcję systemu operacyjnego komputera dokonywane przez drobne organizmy, bakterie, skorupiaki (Simona Haleckova), a także dadzą możliwość porozumienia się z drzewkiem bonsai (Body Language, Michał Brzeziński). To tylko mały wycinek z bogatego programu artystycznego.

Biennale to także czas debaty dot. Hakowania Społecznego Systemu Operacyjnego oraz problemu obejmującego wkład sztuki w naukę – pierwszą przygotowuje Edwin Bendyk, zaś druga, zatytułowana What can art do for science?, to pomysł Ryszarda W. Kluszczyńskiego. 

Łączymy przewody

Biennale od lat otwarte jest również na młodszych odbiorców, realizując w tym roku Małe WRO, gdzie stworzono ścieżkę tematyczną adresowaną dla ciekawskich  (m.in. Interaktywne Malowanie Światłem). Towarzyszy temu publikacja 15 dzieł TEST EXPOSURE wraz z opisami, dostępna dla każdego zainteresowanego nowymi mediami. Podsumowując: 13-17 maja to czas otwarcia wydarzeń, które potrwają do 30 czerwca w 10 miejscach, w których zamiast bileterów oczekiwać będą przeszkoleni Przewodnicy Sztuki, zaangażowani w rolę mediatorów między dziełami ponad 250 artystów a odbiorcami spragnionymi zanurzenia się w nowych mediach, z których niektóre być może niedługo wejdą do normalnego życia – kto wie?

 

Wydarzenia otwarcia: 13-17 maja 2015

Wystawy główne: do 30 czerwca 2015

Lokalizacje WRO 2015:

Biblioteka Uniwersytecka nowy gmach
Fryderyka Joliot-Curie 12

Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Plac Powstańców Warszawy 5

Centrum Sztuki WRO
Widok 7

DH Renoma
Świdnicka 40

Teatr Polski Scena na Świebodzkim
Pl. Orląt Lwowskich 20c

Filharmonia Wrocławska
Marszałka Józefa Piłsudskiego 19

WRO Atelier
Kuźnicza 29a

Galeria Entropia
Rzeźnicza 4

Pasaż Pokoyhof
Św. Antoniego

oraz przestrzenie publiczne i prywatne

 

Szczegóły programowe i organizacyjne: wro2015.wrocenter.pl

Program: http://wro2015.wrocenter.pl/site/pl/program/

Facebook: facebook.com/WroMediaArtBiennale

Hashtag: #wrobiennale


[1] http://www.wrocenter.pl/biennale-wro/wro-zarys-historii/

 

Tekst:  Bastek Łąkas

Korekta:  Sylwester Ligocki