Wielki powrót „Interpretacji”

Nadchodzi listopad, a wraz z nim nowa odsłona Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”. Rezygnacja z ograniczenia wiekowego w konkursie to tylko jedna z wielu znaczących zmian wprowadzonych przez Katarzynę Janowską – nową dyrektor artystyczną festiwalu.

Do 2014 roku w regulaminie widniał zapis, że uczestnikami części konkursowej mogą być jedynie reżyserzy, którzy nie debiutowali wcześniej niż przed 15 laty. Teraz i ten punkt został zniesiony, a wśród pretendentów do Lauru Konrada znajdują się laureaci poprzednich edycji (Marcin Liber, Remigiusz Brzyk, Jan Klata i Radosław Rychcik). Jak podają organizatorzy do konkursu zgłosiło się 30 teatrów z 60 spektaklami. W ostatecznym rozrachunku komisja selekcyjna (w składzie Katarzyna Janowska, kierownik redakcji Teatru Telewizji TVP Wojciech Majcherek, krytyk teatralny Roman Pawłowski) w sumie dokonała wyboru spośród 90 przedstawień. Oprócz artystycznej rangi ważna była oczywiście zgodność z przewodnim tematem festiwalu (od XVI edycji każda kolejna będzie edycją tematyczną) jakim w tym roku jest szeroko pojęta „wolność”.

Materiał organizatora

Materiał organizatora

Do rozpoczęcia festiwalu został jeszcze tydzień (Start 8 listopada), ale jego program już zbiera dobre recenzje.

Na otwarcie wystawiony zostanie spektakl mistrzowski „Druga kobieta” Grzegorza Jarzyny (zdobywcy Lauru Konrada z 1999 roku), na zakończenie (15 listopada) zobaczymy „Księgę Hioba” w reżyserii Eimuntasa Nekrosiusa.

Co łączy spektakle zakwalifikowane do konkursu? Nie tylko temat. Również fakt, że wszystkie podejmują dialog z polską historią, tradycją, klasyką teatralną. Zobaczymy więc „Dziady” (Radosław Rychcik, Teatr Nowy w Poznaniu), „Termopile polskie” (Jan Klata, Teatr Polski we Wrocławiu), „Wesele” (Marcin Liber, Teatr Polski w Bydgoszczy), „Skąpiec”(Ewelina Marciniak, Teatr Polski w Bydgoszczy), „Koń, kobieta i kanarek” (Remigiusz Brzyk, Teatr Zagłębia w Sosnowcu).

Spektakle prezentowane w sekcji konkursowej oceni jury w składzie: Teresa Budzisz-Krzyżanowska (aktorka), Robert Talarczyk (dyrektor Teatru Śląskiego, Grzegorz Jarzyna (Dyrektor TR Warszawa, reżyser). Oni też ostatecznie przyznają zwycięzcy mieszki (po 11 tys. każdy).

Warto wspomnieć, że w ramach „Interpretacji” 9 listopada odbędzie się premiera „Morfiny” według prozy Szczepana Twardocha, którą Ewelina Marciniak przygotowuje z zespołem katowickiego Teatru Śląskiego.

Obok wydarzeń konkursowych pojawią się w tej edycji nie tylko imprezy towarzyszące. Nowością będzie dokumentalna sekcja „Interpretacje.doc.” To niepowtarzalna okazja do zobaczenia przedstawień, wywodzących się z nurtu teatru dokumentalnego, których twórcy interpretują nie tylko teksty kultury, ale i samą rzeczywistość.

Czy „Interpretacje” w nowej odsłonie okażą się przeciwnikiem godnym krakowskiej „Boskiej Komedii”? Kto w tym roku zdobędzie elitarny Laur Konrada? Co my-widzowie zapamiętamy z tegorocznej edycji? Odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania poznamy już 15 listopada.