Taneczna aktywacja

Z miesiąca na miesiąc w Reflektorowym dziale teatralnym przybywało artykułów i wywiadów o tanecznych inicjatywach. Może idzie wiosna i spragnieni jesteśmy ruchu? A może po prostu jest o czym i o kim pisać i czas uruchomić nowy dział poświęcony tylko temu! Szczególnie miło, że marzec przedstawiał się wręcz „poruszająco”.

Na początek kilka informacji dla naszych obecnych i przyszłych Czytelników. Zacytuję tytułem wstępu, sparafrazowane przez Jadwigę Majewską* słowa Samuela Becketta z Czekając na Godota: „Najpierw tańcz. Myśl później. Taka jest naturalna kolej rzeczy”. Dziennikarz przeważnie jest od tzw. myślenia, choć tkwi w tym bardziej pragnienie myślenia niż skończony nieskazitelny twór. Na papierze każda myśl zmaga się zawsze z niuansami naszej wyobraźni. Nie znaczy to w żadnym wypadku, iż z pisania należy rezygnować. W przypadku opisywania tańca – nawet nie wolno. I choć taniec wymyka się zawsze opisowi, korzystając z naturalnej swej mocy, czyli pozasłownej komunikacji poprzez ciało, umysł tancerza zawsze pozostaje czujny. Tę czujność postaramy się w tym dziale pielęgnować, opisując to, co uda się uchwycić.

Pomysł powołania działu przywędrował do Reflektora wraz z Natalią Wilk (kto zna Natalię, wie, że określenie „przywędrował” jest w tym miejscu zupełnie zasadne) i fakt, iż to właśnie taniec w osobie praktykującej upomniał się o – należne mu przecież – miejsce na łamach pisma kulturalnego, jest niezwykle ważny. Cieszy więc fakt, że istnieje potrzeba integrowania sił praktyków i teoretyków. Efekty tego, miejmy nadzieję, będą korzystne i dla piszących, którzy w tańcu odnaleźć mogą wyzwania i inspiracje, jak i praktyków, o których wciąż jeszcze za mało wiemy, a przecież tak bogata jest to przestrzeń działań. Wszystkich chętnych oczywiście zapraszamy do współpracy!

Rozpoczniemy od zrelacjonowania tego, co najciekawszego działo się tanecznie na Śląsku w ostatnim czasie. Sukcesywnie w ciągu najbliższych dni pojawią się: relacja z Nocy Performatywnej pod hasłem „Kobieta w przestrzeni” (Scena Gugalander/Galeria Negatyw), słów kilka o dniach otwartych na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu (w szczególności recenzja spektaklu „Uroczystość”, egzaminu ze scen w wykonaniu studentów II roku), osobista relacja Aleksandry Kranz z dni otwartych w nowootwartym bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark, a także relacja z Przeglądu Etiud Wydziału Teatru Tańca PWST „Poruszenie”.

Interesująca będzie również relacja ze spotkania w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, promującego książkę Anny Królicy „Pokolenie Solo”. Dla tych, którzy czekają też na nowe taneczne lektury – w kooperacji z działem Literatura ukaże się recenzja jednego z najnowszych wydawnictw HA!ART-u „Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym” pod redakcją Jadwigi Majewskiej.

Recenzyjnie nadrobimy też zaległości: tekst Natalii Wilk o „Nocach i dniach” Mikołaja Mikołajczyka, recenzja „Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś” Teatru Dada von Bzdülöw, kilka impresji Sandry Braksator na temat spektaklu „Meblościanka” w reżyserii Błażeja Peszka (wykonanie: studenci i absolwenci WTT) oraz recenzja spektaklu „Poliamorie” Krakowskiego Teatru Tańca. Pojawi się również kilka słów o spektaklach, które powoli opuszczają repertuar WTT: „Jakby miało trwać wiecznie” i „Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nie-rozłącznie Magdalenę”, które nie były wcześniej recenzowane przez Reflektor.

Korzystając z pobytu Teatru Dada von Bzdülöw na zaproszenie bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark, udostępnimy także wywiady z Katarzyną Chmielewską i Leszkiem Bzdylem wraz z krótką fotorelacją z prowadzonych przez nich warsztatów.

Zapraszamy do lektury!

* Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, pod red. Jadwigi Majewskiej, Korporacja HA!ART, Kraków 2013, s.5.

Anna Duda