Przewietrzyć Koszęcin !

Koszęcin od zawsze, a przynajmniej od 60 lat, kojarzy się z siedzibą Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. Od 7 lat XIX-wieczny Zespół Pałacowy można kojarzyć również z Letnią Szkołą Artystyczną zainicjowaną przez Michaiła Zubkova i Katarzynę Skawińską. Coś jednak powoduje, że wieść o propozycji warsztatów tańca współczesnego, odbywających się na Górnym Śląsku, nie przebija się poza baletowo ukierunkowane stałe grono bywalców. To dziwne, bo – jak się okazuje – niejeden taki tancerz odnalazłby w czasie ich trwania coś dla siebie.

Letnia Szkoła Artystyczna w Koszęcinie to dwutygodniowe warsztaty z różnych technik tańca, przeznaczone dla czterech grup uczestników, wyselekcjonowanych według wieku i stopnia tanecznego zaawansowania. Istnieje zatem grupa zaawansowana pod względem tańca klasycznego, grupa zaawansowana w innych technikach, grupa początkująca oraz grupa seniorek-entuzjastek. Przez intensywnie taneczne dwa tygodnie wszyscy razem mieszkają na terytorium Zespołu Pałacowego w Koszęcinie. Funkcjonuje wspólna kuchnia, przestrzeń do odpoczynku w Sali Kominkowej. Oprócz zajęć tanecznych wieczorami odbywają się wykłady prof. Uniwersytetu Warszawskiego Jagny Dankowskiej lub pokazy filmowe o tańcu. Tegorocznym tematem wieczornych seminariów była twórczość Sashy Waltz.

Założeniem LST jest przede wszystkim otwarcie środowiska baletowego na nowe techniki tańca oraz rozwijanie umiejętności wymaganych na współczesnym rynku pracy. To tłumaczy, dlaczego całe warsztaty wydają się zamknięte na inne środowiska i wśród tancerzy współczesnych nie są tak dobrze znany. A przecież zajęcia z tańca współczesnego, pilatesu, modern jazzu, i oczywiście tańca klasycznego, mogłyby przekonać przedstawicieli innych tanecznych stylów. Może tak być, bo koszęcińskie warsztaty spełniają dwie funkcje: baletowo-umiejętne – otwierają na inne techniki. Współczesnym przypominają podstawy klasyki! Szczególne uwzględnienie techniki wynika z przekonania Michaiła Zubkova o konieczności wypracowania takowej, zanim zacznie się eksperymentować z innymi działaniami i improwizacją. Ważny jest dla niego również drugi, edukacyjny wymiar warsztatów w Koszęcinie. Na współczesnym rynku pracy tancerz musi wykazać się znajomością ustawienia ciała, koordynacji ruchowej, ustawienie kręgosłupa. Klasyka to jedna z bardzo pomocnych i wartościowych dróg do osiągnięcia takich umiejętności.

130716IDE041 (800x560)

Co jednak zauważa i podkreśla jeden z prowadzących Irad Mazliah z Izraela (pilates) – we wszystkim, co robimy trzeba oddychać. Dobrze więc, że on i William Lu (modern jazz) – wykładowca z holenderskiej uczelni Codarts – przypominają o tym uczestnikom. Jakakolwiek wypracowana przez nas technika bez „oddechu” stanie się odtwarzaniem form i zabije „człowieka”, jego osobowość, charakter. Zwalczanie bezdechu wydaje się jednym z wyzwań warsztatów w Koszęcinie.

Letnia Szkoła Artystyczna to dobra propozycja dla zorientowanych na balet – bo przypomną sobie tu o oddechu, oraz dla maniaków współczesnego – bo poziom techniki klasycznej przywróci im koordynację i wyczulenie na rytm, orientację kierunków.

Koniec warsztatów zawsze wieńczy pokaz uczestników – drugi ich tydzień to zdecydowanie intensywniejszy czas, bo oprócz czterech bloków warsztatowych, pojawiają się dodatkowe godziny prób do ostatecznego pokazu. Wtedy mieszkańcy miasta i inni zainteresowani mogą zobaczyć, na czym warsztaty te polegają i kogo kształtują.

Zatem Letnia Szkoła Artystyczna, i jej część poświęcona warsztatom z tańca współczesnego, to ciekawa propozycja zajęć z zagranicznymi i rodzimymi wykładowcami, dobranymi według autorskiego wyboru Michaiła Zubkowa. To dwa tygodnie intensywnych warsztatów edukacyjnych, wypoczynek w Zespole Pałacowym oraz tworzenie prezentacji scenicznej. Można by uznać, że – dla wymogów dobrych warsztatów – nie trzeba nic więcej. Wciąż jednak gros uczestników to wielbiciele baletu i oferta nie przebija się do innych środowisk, coraz prężniej przecież działających na Śląsku i w Polsce.

Czyżby baletowy oddech był zbyt słaby, żeby przebić się przez dyszenie mocno osadzonych na ziemi tancerzy tańca współczesnego?