Zasada nieoznaczoności. Wystawa Sławomira Marca w Galerii Piętro Wyżej

Migotliwe płaszczyzny rozpięte wokół kolażowo zakomponowanych biegunów obrazu, archetypowa walka światła z mrokiem i dobywający się zza widza szum fal, indywidualne podejście do kultu obrazu…

Slawomir Marzec CK Katowice

Eksperymenty na ludzkim postrzeganiu to tylko iektóre elementy wystawy prezentowanej obecnie w Galerii Piętro Wyżej w katowickim Centrum Kultury. WSZYSTKO ETC. jest przestrzenią myśli krążącej wokół zaaranżowanych obiektów, to tutaj Sławomir Marzec pozwala odbiorcy na wejście w bezinteresowne doświadczenie wizualności.

Zaprezentowane artefakty są formą wizualnego zaproszenia widza do gry o nieprzewidzianym wyniku. Kontakt z nimi jest dołączeniem do grona graczy – estetyków współczesności, gdzie myśl stwarzająca konkretne dzieło oferuje widzowi Gadamerowski przyrost bytu – wzbogacenie życia. Liczne odwołania do koncepcji autora, ukazywane w dołączonych komentarzach, pokazują jego świadomość zmian w sztuce współczesnej i wyznaczają kierunek autorskiej myśli estetycznej. Mogą być ciekawostką lub trampoliną dla spragnionego wiedzy odbiorcy.

Obrazy będące płaszczyzną unifikacji wszystkich kolorów, metaforycznie obejmujące wszystko, są niczym wysublimowane konstrukcje teoretyków fizyki kwantowej dążących do ujęcia całego uniwersum w „ramy” wszechogarniającej M-teorii. Czy to odwołanie do macierzy (m-atrix)? Tajemnicy (m-ystery)? Łacińskie słowa nakreślone nad obrazami przywołują kolebkę kultury średniowiecznej, czas wielkich polemik o metafizycznym statusie ikon, wciąż będących przedmiotem inspiracji formalnych. Dostrzegamy to w ostatniej sali ze swoistymi formami tryptyków ikon zakreślonymi bezpośrednio na ścianie w otoczeniu kartonowych skrzydeł.

Być może to również odpowiedź na próbę odnalezienia się człowieka w świecie po jego stworzeniu? Albo tylko meandry ludzkiego umysłu dążącego do kategoryzacji i redukowania dzieła do kontekstu? Tajemnica i ostateczna nieokreśloność zdaje się narzucać przy wejściu, gdy stajemy przed obrazami pokrytymi wielością kolorów mieniących się różnymi barwami uzależnionymi od kąta spojrzenia. Uważnego obserwatora czekają również niespodzianki na ramach! W kolejnej sali ten swoisty chaos płynnie przechodzi do opisu stworzenia świata przez liczby oraz język współcześnie uniwersalny – angielski.

Realizacje artystyczne sprawiają wrażenie niezwykle przemyślanych, będąc czasem abstrakcyjną zagadką, a jednak poprzez doświadczenie ich wizualności przypominają migotliwość ludzkiej pamięci – jak np. w wystawianym (niepełnym) cyklu „wszystko”, formy przywołujące śmierć przy „szkicach do obrazu Pompeje”, czy (nie)ograniczoność wyobraźni w „ścianach”. Treści dopełnia jednak widz i jego odnalezienie się w autonomiczności obrazu.

Jak mówi sam Marzec: „Obraz staje się czujnym przemieszczaniem wątpliwości, uodparnianiem na głupie lub banalne spełnienia. Uczy raczej wytrwania wobec sprzeczności czy nierozstrzygalników niż metod ich zagłuszania. Otwiera różne wymiary i formy relacji, także negacji czy ironii, konfrontując tym samym każdą konkretność z jej potencjalnością. Utożsamia, że nie możemy w pełni określić czegokolwiek, nie odnosząc tego do wszystkiego, gdyż każde istnienie jest (także) siecią współzależności. Właściwie więc tematem sztuki powinno być… WSZYSTKO.”

Sławomir Marzec, WSZYSTKO ETC. 14 czerwca – 30 czerwca Galeria Piętro Wyżej, Galerie Centrum Kultury w Katowicach, Plac Sejmu Śląskiego 2.

Sławomir Marzec (1962 r. ) Dyplom uzyskał w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w1986 r. w pracowniach prof. Stefana Gierowskiego i prof. Ryszarda Winiarskiego. Praktykuje malarstwo, rysunek, instalację, fotografię przetworzoną i film.